Sám sobě lékařem

Autorka: Guru Sansar Kaur

Migrény mi začaly, když mi bylo asi deset let. Už tehdy jsem se bránila brát prášky, tak jsem se rozhodla, že to doslova rozchodím. Pamatuju si dny, kdy jsem jako myška vyklouzla z domu a šla do města s tím, že když odvedu myšlenky od bolesti hlavy, bolest hlavy zmizí. Vnitřní učitel je neuvěřitelná věc, nemusíme přitom vůbec být jogíni, jen se ho naučit poslouchat. Kupodivu si nepamatuju, jestli zmizela bolest, nebo jestli jsem si nakonec prášek musela vzít, ale to není důvod, proč píšu tento článek.

Na bolesti hlavy jsem trpěla celý život a celý život jsem si myslela, že to tak prostě je, že si vezmu prášek, že tak to halt chodí. Moje babička je měla, takže je to asi dědičné a nedá se s tím nic dělat. Tomu se říká nevědomost, ba dokonce ignorance. To jsem zjistila, když mi jednou bylo řečeno, že je třeba jít na oběd, protože z hladu může bolet hlava. A taky z žízně. Dnes mi to přijde logické, ale tehdy mě to ani nenapadlo. Od té doby jsem si na to dávala pozor. Migrén ubylo, ale nezmizely úplně. Tehdy jsem ale bolest hlavy začala vnímat jako posla něčeho, co není v těle v pořádku. Byla přede mnou dlouhá cesta.

face-1013518_640O mnoho let později jsem našla kundaliní jógu a tam se – překvapivě – moje bolesti zhoršily. Pozice jako kobra, člun, struna nebyly bolestivé v momentě, kdy jsem je prováděla, ale do několika hodin se dostavila migréna neodvratně. Začala jsem se těch pozic bát a vyhýbat se jim jako čert kříži, ale zároveň jsem se začala ptát kolem, z čeho by to mohlo být. Všechny odpovědi mě vedly k jednomu – tělo ti chce něco sdělit. A tak jsem pátrala dál.

V průběhu let jsem se stala odbornicí na své vlastní migrény a bolesti hlavy. Začala jsem sbírat tipy od různých lidí a zkoušet je. Někdy zabrala jedna věc, někdy druhá. Hlídala jsem si pocit hladu, žízně, stresu, ale také ošlapaných bot, čtení při špatném osvětlení, jestli neskřípu zuby a nezatínám je. Při józe jsem sledovala, jestli zapojuju ty správné svaly a jestli správně dýchám. Díky tomu jsem měla dlouhé období, kdy se bolesti objevovaly tak třikrát do roka, což byl velký pokrok.

Pokud trpíte bolestmi hlavy, je důležité také věnovat pozornost strachu. Máte-li strach z bolesti hlavy, budete v napětí a v tom stavu je dost nepravděpodobné, že vás bolest jen tak přejde. Je dobré pracovat se strachem dlouhodobě jógou a meditací a v momentě bolesti dechem a vědomým uvolňováním. Kvůli tomuto elementu bývá dobré nevysadit prášky hned. Strach z toho, že si nemůžete vzít prášek a nevydržíte bolestí, celý proces zhoršuje.

Hojení se děje, když jsme uvolnění. Takže jste-li zvyklí, vezměte si ho, ale berte ho jako dočasný nástroj, ne jako trvalé řešení. Cílem je se od prášků postupně osvobodit. Zkuste si vzít prášek o chvilku později než obvykle a udělat si předtím uvolňovací meditaci (s mantrou to bývá lepší, protože pomůže na bolest na chvíli – někdy dokonce úplně – zapomenout).

Vyzkoušejte jiné věci před práškem – uvolňující čaj, lehkou masáž, studený obklad na nateklá místa. To funguje obzvláště dobře, když jste vypozorovali, jaký máte pocit, když se bolest rozjíždí, a začnete na tom pracovat včas. Já mám sama se sebou dohodu, že nemedituji s práškem v sobě, takže nejdřív meditaci a potom prášek. Meditace často bolest zažene nebo udrží na únosné míře, i když to někdy znamená, že při meditaci měním polohy, třeba vleže nebo v pozici miminka.

Ne vždycky mi zabere ta samá věc, proto musí být člověk vždy dobrým pozorovatelem a znát své tělo. Ne vždycky se vyhnu prášku. Ale dnes ve většině případu zvládnu stopnout bolest hlavy předtím, než se rozjede. A pokud se rozjede, zastavit ji dříve. Když už si prášek vzít musím, nejde to nad dvoustovku.

A co mi s bolestmi hlavy pomohlo, si můžete přečíst zde.

***

Guru SansarGuru Sansar Kaur (Magda Matušková) je učitelkou kundalini jógy a zároveň jednou z vedoucích tréninku pro učitele KJ v Praze (www.skolakundalinijogy.cz). Specializuje se na práci s myslí a komunikací, KJ při výuce jazyků atd. Ráda učí především ženy, které potřebují spoustu efektivních nástrojů, aby unesly zodpovědnost, kterou jim ukládá věk Vodnáře, a také učitele ve školách. Jako učitelka jazyků si při každé lekci uvědomuje, jak důležitá je její vlastní denní sadhana, aby mohla nadále vydávat ze sebe to nejlepší a inspirovat své studenty KJ i jazyků a svou práci si užívat.

Příspěvek byl publikován v rubrice Kundalini jóga se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.