Předsevzetí do nového roku – Dýchat

Autorka: Veronika Damanpreet Šilarová

Blíží se závěr roku a s ním často uvažujeme o tom, co bychom v tom příštím roce rádi dělali jinak a lépe. V tomto článku se seznámíme s jednou oblastí životního stylu kundaliní jógy, která nám pomůže zažehnout vnitřní světlo. 

girl-619689_640Sat Purkh Kaur Khalsa ve své knize Everyday Grace (1) doporučuje tři základní návyky, které probouzejí vnitřní krásu. Jsou to (i) ranní studená sprcha (išnán), o jejímž přínosu a přívětivém způsobu provedení si řekneme více v některém z následujících článků, (ii) vhodná strava – to nás nejspíš nepřekvapí, hůře se však možná zařazuje do každodenního života a (iii) dech.

Vědomý dech – Dech života

Jak snadné, že?! Dýchat. To by nás ani nemuselo příliš zatížit. A dokonce by nás to mohlo odlehčit. Dech souvisí se vzduchem a vzduch je po éteru druhý nejlehčí prvek. Podvědomě spojujeme dech s prožitkem života, a proto soustředíme-li se na dech, naplní se naše tělo životní energií.

Kvalitu života může ve velké míře určovat kvalita dýchání. V kundaliní józe existuje celá řada dechových technik (tzv. pranajám). Podívejme se na jednoduché cvičení či spíše cestu objevování. Je to skutečně lehké (jako vzduch ;-), avšak přínos to má nesmírný.

Minutový dech

Při pravidelné praxi vám tento pranajám přinese hluboký, vše prostupující mír tělesný i psychický. Rozšiřuje vědomí a vytváří prostor pro neomezenou trpělivost a klid duše. Díky tomuto dechu překonáte všechny problémy. Otevírá intuici, omezuje stavy úzkosti, strachu a starosti. V neposlední řadě vás přivádí k používání celého mozku, obou hemisfér, takže můžete využít celý svůj potenciál.

Minutový dech je jednoduchý. Způsob provedení se skrývá v jeho názvu. Jeden dechový cyklus trvá jednu minutu. Celou dobu dýcháme nosem. Nejprve se 20 vteřin nadechujeme, pak na 20 vteřin zadržíme dech v nádechu a poté 20 vteřin vydechujeme. A celý cyklus opakujeme po dobu 11 až 31 minut. V ideálním případě tedy 11 až 31 nádechů.

S nácvikem začněte pomalu a jemně. Při provádění byste se neměli nijak přemáhat, dusit a lapat po dechu. Krásně v klidu. Dovolte si začít třeba na 8 nebo dokonce na 5 či na 3 vteřinách. Všechny úseky pak budou stejně dlouhé – nádech na 8, zádrž při nádechu na 8 a výdech na 8 vteřin (nebo 5-5-5 či 3-3-3). K odměřování jednotlivých vteřin geniálně poslouží nahrávka tantrického har, kdy každé har zazní po jedné vteřině a my si tak můžeme odpočítat stejný počet vteřin na nádech, zádrž a výdech.

Bude chvíli trvat, než minutový dech plně zvládnete. Pozorujte, jak si s ním vytváříte vztah, jak se proměňuje(te). Cvičení provádějte jednou denně. Přináší zklidnění, takže jej můžete klidně provádět i před spaním. A postupem času si začněte hrát a přenášet dlouhý, hluboký, klidný dech z meditačního polštáře či židle do své kanceláře, za volant nebo do fronty v obchodě.

Moc dechu

Když se lekneme nebo když se nám děje něco i malinko nepříjemného, jako první přestáváme dýchat. V době přípravy na státnici z filosofie jsem občas pociťovala úzkost z nadcházející zkoušky. V takovou chvíli jsem začala záměrně dýchat do břicha. Několikrát jsem ho při nádechu nafoukla a při výdechu zase přitáhla k páteři. Čistě intuitivně. Velmi mě to zklidnilo a pomohlo nalézt vnitřní klid. A v klidu se samozřejmě každá zkouška skládá snadněji.

Dýchání je nejspíš nejdůležitější tělesnou funkcí, jelikož všechny ostatní na ní závisejí.

Člověk dokáže vydržet nějakou dobu bez jídla, kratší čas bez vody, ale délka existence bez dechu se dá počítat na pouhých pár minut. Dech je život. Dýchat znamená žit. A bez dechu není života, lehkosti, klidu, míru.

Dejte si do nového roku dárek a vědomě dýchejte.

***

Zdroje:
(1) Další rady a úvahy nad životem ženy naleznete v krásné knížce Everyday Grace: The Art of Being a Woman od Sat Purkh Kaur Khalsy, ze které vychází i tento článek.

***

Veronika ŠilarováVeronika Damanpreet Šilarová žije jógou a ajurvédou, které s vášní propojuje s bylinkami a esenciálními oleji. Věří, že životních změn se dá dosáhnout především na základě jemnosti, lásky, porozumění a radosti. Je certifikovanou lektorkou Kundaliní jógy podle Yogi Bhajana a hatha jógy (RYT 200). Nabízí osobní konzultace. Více na www.veronikasilarova.cz a www.jimezive.cz.

Příspěvek byl publikován v rubrice Kundalini jóga se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.